יום שלישי, 24 במאי 2016

חזון ישראל 2016 מהיבט הסכסוך 4 (המשך)

פרק ד' תובנות מאז לזמן הזה.
הסקירות בשלשת הפרקים הקודמים מאפשרות לי נקודת מבט כוללת על המציאות שהתהוותה.
החברה בישראל נמצאה כבר מתחילתה בעיצומו של תהליך השתנות בזהות יהודית, תולדה של אירועי העבר, שהחלו מאז מעידן "הנאורות" במערב. הזהות הישראלית יהודית מתהווה ברצף מזה כ-70 שנה. משפיעים על כך שני תהליכים מרכזיים: הסכסוך האלים והמתמשך עם הפלסטינים והעולם הערבי אסלאמי, והמהפכה הדמוגרפית המהירה והבלתי מתוכננת שהביאה למדינה מיליוני יהודים שהיגרו מתרבויות שונות ואף נוגדות.
מלחמת השחרור כטראומה מלכדת
החל מ 1980 ניתן לזהות שני תהליכי השתנות קשורים ומקבילים: מחד התפכחות מההנחות והציפיות שהיו, ומאידך, תהליך התכתשות חברתית לבחינת ולשנוי להנחות ולציפיות חדשות. התהליך הזה נורמלי וסביר אבל גובה "מחיר" חברתי בלתי נמנע.
תוצאת תמונה עבור מלחמת השחרור
אלטלנה מבחן ימני מוצלח ללכידות.
ככלל החברה הישראלית עברה בשלום ב-70 השנה אירועים פנימיים טראומתיים, אך שמרה על הלכידות: ממלחמת השחרור, פרשת אלטלנה, פרוק הפלמ"ח, מהפך דמוגרפי מאולתר מהגירה המונית, מאבק השילומים, אינפלציה קיצונית, עקירת ישובים א', רצח פוליטי של ראש ממשלה, עקירת ישובים ב'. מספר מלחמות קצרות נוספות שלא נסתיימו בניצחון ברור (מלבד שתיים, קדש וששת הימים).
מצעד פרוק הפלמ"ח. מבחן שמאלי ללכידות
עובדת ההצלחה "במבחני" הלכידות, מאפשרת התבוננות מאוזנת על עצמנו, ומסקנה שאין (עדין) בהתנגשויות ובמחלוקות פוליטיות וחברתיות, סיכון ממשי ללכידות, (לפחות כל עוד הן "רועשות"). אנו בעיצומו של עוד משבר פוליטי חברתי, שבדומה לקודמיו, מתהווה כתוצאה ישירה של העדר מתמשך של היכולת לקבוע אסטרטגיה מוסכמת לגיבוש החברה והמדינה. מאחר ולא יתכן ריק חברתי מדיני לאורך זמן, התהליך "הטבעי" המתפתח בהעדר מדיניות סדורה, מתמצה בעיקרו למציאת פתרונות, פשרות הסכמות ויוזמות חלקיות וזמניות,  תוך כדי "התנועה העצמית" והלא מוכוונת, המושפעת בעיקרה משילוב אילוצים חיצוניים  ופנימיים המוכתבים ע"י האינטרסים, של קבוצות, ארגונים, תאגידים, מדינות, נפרדים המושכים כל אחד לכוונו.
תוצאת תמונה עבור מרד ואדי סאליב
מרד ואדי סאליב חיפה. אתגר ללכידות הישראלית.
המסגרת הכללית החוקתית שעוצבה ע"י הנהגות העבר, נשמרת בינתיים מאחר ואין לאף גורם פעיל בזירה את כוח ונחישות מספיקים כדי לשנותה. זה מייצר אמנם הרבה "רעש וצלצולים" אבל מבחן הלכידות הפנימית מראה שאירועים טראומטיים כמו עקירת ישובים מסיני ולאחר מכן מעזה, נשמרו גבולות ונשמרה המסגרת הכוללת.
לעומת זה החברה הפלסטינית התפלגה למעשה לשניים בהיבטים, האידאולוגי הפוליטי והגאוגרפי, מה שמקשה ומרחיק על תהליך הסדר מוסכם. זה המצב נכון לעכשיו.
תוצאת תמונה עבור הפילוג בין פתאח לחמאס
פתאח מול חמאס. משבר לכידות או רק חלוקת תפקידים?
הסכסוך עם מדינות האסלאם הפך ממקומי לגלובלי ומתבטא עכשיו כעימות בין תרבויות יריבות. הפן הצבאי האלים מתקיים בין חלק מהאסלאם לבין צבאות המערב, "כששדות הקרב" מצויים האחד, בלבה של הטריטוריה האסלאמית ההיסטורית: סוריה, עיראק, אפגניסטן, תימן וצפון אפריקה, והוא בעיקרו מלחמה אסלאמית פנימית. מלחמה על זהות, תוצאה מחדירת תרבות המערב עמוק אל תוך האסלאם הערבי, ובהשתתפות פעילה אך מוגבלת של צבאות מערביים.
שדה הקרב השני, מתנהל בלבן של מדינות המערב ובאזורי השפעתן, באמצעי טרור רצחניים. משבר הזהות האלים בתוך חברות האסלאם הערביות, גלש ומתבטא במתחים אלימים בחלקם, סביב חברות המהגרים האסלאמיות החדשות, שהתיישבו בחמישים השנים האחרונות על רקע כלכלי, בתוך מדינות המערב עצמן ומתקיימות שם כחברות אסלאמיות סגורות אך נבדלות ונחותות.
המבט הכללי על רצף התהליך ההיסטורי בן מאה שנה, מביא למסקנה שהמלחמה הפנים אסלאמית היא בעצם "מלחמת מאסף" מאוחרת של השמרנים הדתיים, נגד השפעות הנאורות המערבית החילונית. בכל פרמטר של השוואה היא נראית כמלחמה אבודה, בפרט בעולם שהפך לגלובלי, מאורגן חילוני וטכנולוגי, ואין לה סיכוי לנצח, וזאת בעיקר שאלה של מחיר וזמן. מה שימשיך להניע אותה ברמה המעשית, אלו הפערים הכלכליים המתרחבים, ובעקבותיהם לחצי ההגירה הגוברים.
תוצאת תמונה עבור דאעש
חליפות דאע"ש. "שירת הברבור" של חזון האסלאם הערבי.
מהמבט הכללי הזה, ניתן לראות את מדינת ישראל כחלק משמעותי בתהליך חדירת המערב אל לב האסלאם הערבי. כך שגם המאבק הפלסטיני האלים והמתמשך נגד היהודים, היה ועודו ביטוי למאבק הערבי אסלאמי נגד חדירת המערב והשפעותיו. לכן גם כאן המסקנה המתבקשת היא שגם זה מלחמה אסלאמית אבודה וזה גם בעיקרו מבחן של זמן ומחיר.
מאחר ומתקיים כאן מאבק בתהליך "טבעי" מתמשך, ולא צבאי אימפריאליסטי יזום כבעבר, צפויות בדרך התהליך, הפסקות זמניות, פשרות ביניים ותשלומים פוליטיים וכלכליים.
כפי שנראה עכשיו, המלחמה האסלאמית הנוכחית תדעך לאטה אך בהעדר הכרעה צבאית, עלולות להתפרץ התלקחויות מקומיות ואזוריות, שמדינת ישראל, במיקומה הגאוגרפי בנקודות החיכוך המידי, תהיה מעורבת בהן ישירות או בעקיפין, ועוד תאלץ לשלם בגינן מחירים בתחומים שונים.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה