הדילמה
היהודית (הדתית)
הפרק הזה דן
בעמדת הציבור הדתי לאומי ובחיבור בין הטיעון ההלכתי או האידאולוגי לבין הצורך
המעשי בשליטה וסיפוח של שטחי יו"ש. "הטיעון ההלכתי מוסיף משקל לטיעון
הביטחוני, והופך את רעיון הנסיגה מרעיון שהוא טעות לרעיון שהוא חטא." לכל זה
היגיון דתי מובן, אבל גם חוסר היגיון, אם וכאשר מצמידים את רעיון הנסיגה לתנאי
הסכם הנסיגה. הנסיגה אינה מגובה ברעיון! הנסיגה היא צורך מעשי היא פשרה או
חלק מפתרון כולל. הנסיגה אינה עומדת כשלעצמה כרעיון, והגדרתה כזאת היא טעות
מחשבתית. אין היגיון בחיבורה אל רעיון הסיפוח ההלכתי. לכן צריך לדון ברעיון הסיפוח
ההלכתי לבדו! וגודמן אכן מנסה לעשות זאת.
דיון הלכתי למציאת הצדקה ביטחונית לכיבוש |
א.
דיון הלכתי על מצוות
ישוב הארץ המובטחת תמיד יהיה חסר תכלית, מכיוון שמצרפי ההלכה נבנו בהדרגה ע"י
יהודים שחיו ושגשגו או סבלו מחוץ לגבולות הטריטוריה הקדושה. שחיו בגולה תחת טראומת
החורבן וחיפשו הסברים אמוניים לטרגדיה הלאומית. שהמציאו הסברים ותירוצים אמוניים
להצדקת המשך ישיבתם בגולה למרות הציווי התורני. לכן דיון כזה משול לרדיפת הכלב אחר
זנבו. בהכרח ההיגיון ההלכתי הגלותי יעדיף תמיד את שמירת החיים על פני כל מחשבה
ומעשה שיש בהם סיכון חיי הפרט או הקהילה, על אחת כמה שהסיכון הוא לאומי או לאומני, בהתחשב בקיומן של דתות הנצרות והאסלאם החזקות והמאיימות, שיעדן מופנה לאותה
הטריטוריה הקדושה.
ב.
לכן נולדו הפסיקות
ההלכתיות המרכזיות מקדשות החיים, שגודמן מביא: "עפ"י הרמב"ם מי
שמוסר נפשו למען התורה מורד בתורה". מכאן ההסקה ההלכתית: "שאם קיום
מצוות יישוב הארץ מסכן חיי אדם (הכוונה לחיי יהודי! ג.ג.) אז הדבקות במצווה הזאת
איננה התמסרות לתורה אלא הפרה שלה!" ומכאן נולד הצורך לפרש מתי יש סיכון ומתי
אין? והומצאה הפסיקה ההלכתית בסגנון המסורת הגלותית של הבריחה מאחריות: "אם
המדינאים המומחים לדבר, (מלכויות גויים או חילונים- ג.ג.) קובעים שיש פיקוח נפש
בדבר, אם לא יוחזרו השטחים סומכים עליהם ומתירים החזרת השטחים." זה היגיון
הילכתי שרק מקשה את הקושיה החילונית הבאה: האם בני ישראל שהתנחלו כמצוות משה לא
סכנו חיים? קושיה שגודמן לא מעלה, כנראה משום שכבר קיימת איזו תשובה הלכתית לזה...
הרב עובדיה, מה קודם הביצה לתרנגולת? |
רבן יש"ע, או קודמת התרנגולת לביצה? |
מציאות קשה שיצרה את "האנדרוגינוס" |
כדת ולאום בעת ובעונה אחת. מוחמד מייסד האסלאם במאה הששית שבחר להיות "בן דודנו" עפ"י התורה, קיבע להלכה עד היום (1400 שנה!) את האומה הערבית המוסלמית כאנדרוגינוס, כדת ולאום בעת ובעונה אחת. היהדות שחשבה עצמה במשך 2000 שנה בעיקר כדת נבחרת, המורשת ביולוגית ולכן ראתה עצמה כעם, עוסקת ברצינות בלאומיות שלה בקושי כ-120 שנה! שמתוכן בקושי 70 שנה ממומשת הלאומיות! מתוכן 20 שנה בעיקר ע"י החילוניים והיתר בהדרגה, גם ע"י הדתיים. כך שהאמת היא שרוב היהודים עוד לא ממש החליטו. אז הציונות הדתית מתיימרת ומחליטה בעבורם?... לפנינו "יציקת יסודות" לא ממש יציבים מבחינה היסטורית, להקמת מבנה רעועה לטיעון הלאומי הדתי.
ה.
מכאן מתחילים להתרומם
"הקירות" בדמות אקסיומות לא הלכתיות שגילן ההיסטורי בקושי 40
שנה: "הנשמה של האומה משתקפת בתרבות שלה; הגוף של האומה הוא הטריטוריה שלה,"
רצה לומר לאורף 2000 שנות גלות חיה האומה ויצרה תורה והלכה שלמה ומפוארת ללא הגוף!
אז אולי הגוף אינו נחוץ? (כגישתם של החרדים!) או בהמשך בהתייחסות לשייכות לחברון
בית לחם ושילו: "כך, משום שהמקום שבו נמצא האדם לא עונה רק על השאלה איפה
הוא,הוא עונה גם על השאלה מי הוא." או כדברי טשרניחובסקי (החילוני):
"האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו" כל זה טוב ויפה אבל עדין רחוק מאד
מהאקסיומה הגודמנית הבאה: "אם המולדת של העם היא חלק מהזהות שלו, אז ויתור על
חלקי המולדת היהודית הוא ויתור על חלקים מהזהות היהודית!" זאת הפלגה יומרנית
שאינה עומדת במבחן רוב שנות ההיסטוריה היהודית הדתית! שמראה שלא היה ואין קשר
מחייב בין כל חלקי המולדת לכל חלקי הזהות. מה גם שמעניקה הצדקה, לפחות מהיבט הוותק,
לתחושת הזהות מקבילה של הפלסטינים (כעם או כבודדים) לשייכותם לחבלי פלסטינה בכלל
ויו"ש בפרט. ומכאן ניתן להגיע בקלות לשאלה הכמותית, כמה חבלי ארץ? ולפשרה
כפתרון האפשרי ביותר.
המהפכה הצרפתית. האם זהות מותנית בטריטוריה? או די בגורל משותף? |
נזכרו שיש לאומיות באחור היסטורי קריטי, רק אחרי "אצבע ה'" ב-1967 |
ז.
בתת פרק "הטיעון
הנבואי" מציג גודמן גישות מתנגשות בראייה הדתית המוסרית. "מצד אחד
נסיגה מהשטחים פוגעת בזהות הלאומית, אך מצד שני הנוכחות בשטחים פוגעת ביעוד הנבואי."
זאת התנגשות מלאכותית בראייה חילונית, אך גם בראייה הדתית! כי נסיגת הריבונות החילונית מהשטח אינה
מהווה ויתור הלכתי! מה גם שטרם נדונו התנאים שלה. באותה מידה המשך נוכחות הריבונות
החילונית הכופה בשטחים פוגע ביעוד הנבואי, אך לא המשך הנוכחות היהודית הדתית של
קבע בשטחים, לאחר הסדר מוסכם. המקרה הזה אם יקרה, מייתר כל דילמה מוסרית נבואית. המסקנה
שנובעת מהדילמה שהפתרון הציוני האפשרי למשבר נתון מראשיתו ויישאר בידיים חילוניות. ההלכה
הדתית חיה ומקיימת את העבר ואינה מסוגלת לפתור בעיות הווה משתנות.
ח.
גודמן
"נוטש" באיחור קריטי את ההלכה היהודית ושב אל התנ"ך וכותב: "התנ"ך
הוא מיזוג של סיפור ושל חוק. המוטיב הדומיננטי בסיפור המקראי הוא הקשר לא"י,
ואילו המוטיב הדומיננטי בחוק המקראי הוא הרגישות כלפי הגרים." אבל הוא שוב
טועה ומטעה בפרשנות שלו למונח "גרים" שבתנ"ך. הגרים עפ"י
גודמן הם מגדרים לא יהודים נשלטים ע"י עם ישראל ובמקרה זה הפלסטינים. אך
הגרים בתנ"ך הם גויים מתייהדים שרוצים
להצטרף לעם ישראל. הפלסטינים
אינם כאלה לפחות כרגע! החוק התנכ"י כלפי הגרים היה הבסיס לגישתו הרכה
של ישו כלפיהם, והבסיס החוקתי הדתי שעליו בנה פאולוס את הנצרות. בסיס שנשלל
לחלוטין ע"י הוגי ההלכה היהודית לאחר החורבן. כך מסקנתו של גודמן מונחת על
כרעי תרנגולת : "ההיסטוריה העמידה את שני המוטיבים המקראיים זה מול זה, והיא
ממלכדת את כל מי שרוצה להגשים בא"י את החזון של תורת ישראל."
רות הגרה ובועז. "עמך עמי אלוהיך אלוהי". |
מבלי דעת מכוון ניתוחו של גודמן לשתי
מסקנות לפתרון הסכסוך בטווח הארוך. הראשונה: שכבר הוזכרה, המפתח מצוי
בידיים החילוניות לבדן. ידיים אלה החלו את ראשית הגשמת הלאומיות היהודית באמצעות
הציונות החילונית וידיים אלה הן שיועדו לסיים את המלאכה ואסור לדתיים לסוגיהם
להפריע להן כפי שהפריעו במשך לפחות 50 שנה מראשית הציונות המדינית 1917 ועד 1967.
השנייה: הגשר
ההלכתי הדתי כמוצא מהמלכוד יכול להבנות באמצעות גיור המוני של
הפלסטינים מרצון ו/או בכפייה עקיפה, בדומה
למסופר במרומז בתנ"ך בספר "עזרא ונחמיה" ומרומז גם "במגילת
אסתר". באירוע היסטורי דומה של השיבה מהגלות בבל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה